Tuesday, October 25, 2011

Memahami Kehendak Soalan

Memahami kehendak soalan penulisan, sering kali diabaikan oleh murid-murid. Hal ini akan merugikan mereka seandainya penulisan mereka tersasar dari kehendak soalan. Murid-murid perlu dilatih memahami kehendak soalan terlebih dahulu sebelum melatih mereka menulis karangan. Kerap berlaku, di mana murid-murid salah mengikut kehendak soalan. Contohnya kehendak soalan memerlukan murid-murid menulis karangan fakta tetapi mereka menulis karangan cerita. Mengapa ini terjadi? Punca utama kerana mereka tidak peka dan gagal mencari kata kunci kepada tajuk soalan. Maka, murid-murid perlu dilatih mencari kata kunci dalam soalan yang diberi.

Contoh:
                            3                                                             2                      
Dalam perjalanan pulang ke rumah, kamu terlihat satu kebakaran.  
      1
Gambarkan suasana di sana.


Lihat pada nombor 1: jenis karangan = keperihalan ( cara menulis sama seperti karangan cerita)
Lihat pada nombor 2: kebakaran ( Fokus karangan ialah kebakaran bukan kecurian, kemalangan dll)
Lihat pada nombor 3: pulang ke rumah ( bukan semasa pergi ke sekolah atau balik ke kampung atau ke rumah kawan)

Masalah inilah yang selalu saya temukan semasa menyemak karangan murid-murid saya. Namun setelah mereka dilatih untuk memahami kehendak soalan maka karangan mereka tidak lagi tersasar dari kehendak soalan.

No comments:

Post a Comment