Saturday, October 22, 2011

PILIHAN DI TANGAN ANDA

( A)
      Pada suatu hari, saya dan keluarga telah pulang ke kampung. Kami pulang ke kampung dengan menaiki sebuah kereta. Kami bertolak ke sana pada pukul 8.00 pagi.

(B)
     Suasana pada pagi ini sungguh cerah. Hatiku berbunga gembira apabila bapa memberitahu bahawa kami akan pulang ke kampung pada pagi ini. Seperti lipas kudung aku dan adik bergegas ke bilik untuk mengemaskan barang-barang yang akan dibawa.

Lihat dua contoh perenggan pendahuluan yang berbeza (A) dan (B) tetapi memberi maksud yang sama iaitu pulang ke kampung. Pendahuluan (A) merupakan penulisan yang biasa ditulis oleh murid-murid sekolah rendah berbanding pendahuluan (B). Jika anda sebagai seorang pembaca pendahuluan yang manakah yang akan memacu anda untuk terus membaca sesebuah karya (A) atau (B). Jika anda ingin mengetahui teknik menjadi penulis hebat dan anda merupakan kanak-kanak berumur 10 tahun-12 tahun maka anda layak mengikuti bengkel penulisan saya. Anak-anak didik saya sudah mampu melakukannya. Anda? Berminat? Hubungi saya untuk tempahan tempat duduk.

No comments:

Post a Comment